KINDEROPVANG


Werknemers die werken in een onderneming van technische land- en tuinbouwwerken (Paritair comité 132) met jonge kinderen hebben recht op een bijdrage in de kosten voor kinderopvang. Het recht op de toeslag loopt tot en met het kalenderjaar waarin het kind 6 jaar wordt.

Om hier recht op te hebben, moet de werknemer in de loop van het jaar waarvoor de toeslag wordt aangevraagd, minstens 12 maanden anciënniteit in de sector (paritair comité 132) bereiken.

De toeslag wordt toegekend voor alle begonnen opvangdagen waarvoor een fiscaal attest kan worden voorgelegd. Het moet gaan om een erkend kinderdagverblijf (Kind & Gezin, ONE of de Duitstalige Gemeenschap) of een erkende (naschoolse) opvang voor kinderen

De terugbetaling geldt voor kosten gemaakt bij een erkend kinderdagverblijf of naschoolse opvang en tot het einde van het kalenderjaar waarin het kind 6 jaar oud wordt.

Het recht bestaat sinds 2023. De aanvragen voor 2023 kan u in 2024 inbrengen.

Klik hier voor het aanvraagformulier.

 

Welke werknemers hebben recht op een bijdrage in de kosten voor kinderopvang?

Elke werknemer die in het jaar waarvoor de bijdrage wordt aangevraagd in een onderneming werkte die valt onder PC 132 heeft hier recht op.

 

Welke kinderen komen in aanmerking?

Alle kinderen van werknemers uit PC 132 die 6 jaar of jonger zijn. Het recht op bijdrage loopt tot het einde van het kalenderjaar waarin het kind 6 jaar wordt. De band met de ouders moet aangetoond worden (attest gezinssamenstelling, geboorteakte of andere documenten waaruit deze band ondubbelzinnig blijkt). Hieronder vallen ook de adoptie- en/of pleegkinderen van werknemers uit de sector (PC 132).

 

Welke kinderdagverblijven en/of opvang komen in aanmerking voor deze bijdrage?

Het moet gaan om een erkend kinderdagverblijf (Kind & Gezin, ONE of de Duitstalige gemeenschap) of een erkende (naschoolse) opvang waarvoor een fiscale fiche kan worden voorgelegd. 

 

Hoeveel bedraagt de bijdrage in de kosten voor kinderopvang?

Iedere werknemer heeft per kind recht op maximum 3 euro per begonnen dag dat het kind in de opvang verblijft. De maximum bijdrage die de werknemer per kind kan ontvangen bedraagt 400 euro per jaar waarin deze werkte in een bedrijf onder PC 132.

Voor een volledig jaar kan je dus in totaal 400 euro ontvangen als je met je fiscale fiche(s) 134 opvangdagen kan bewijzen. Dat bedrag is al van toepassing op het opvangjaar 2023. 

Let op, zoals voor veel voordelen is ook voor de bijdrage in de kosten voor kinderopvang bedrijfsvoorheffing (van 27,25%) van toepassing.

 

Beide ouders werken in de sector. Ontvangen zij deze bijdrage dan twee keer?

Ja, als beide ouders in aanmerking komen, hebben ze voor hetzelfde kind allebei recht op een bijdrage in de kosten voor kinderopvang. Ze moeten dan elk afzonderlijk een aanvraag doen en zullen elk deze bijdrage ontvangen.

 

Hoe kan ik deze bijdrage in de kosten voor kinderopvang aanvragen?

Deze aanvraag dient ingediend te worden via het aanvraagformulier, dat u moet afdrukken en via mail of met de post opsturen (zie contactgegevens hieronder).

 

Welke gegevens heb ik nodig om de aanvraag te doen?

  1. Gegevens van de werknemer
    • Naam en achternaam
    • Adres
    • Rijksregisternummer
    • E-mailadres
    • Telefoonnummer
    • Rekeningnummer
  2. Gegevens van het kind
    • Naam en achternaam
    • Geboortedatum
    • Rijksregisternummer
  3. Gegevens van het kinderdagbedrijf en/of de opvang
    • Naam
    • Het totale aantal opvangdagen
  4. Bewijsstukken
    • Bewijs van afstamming voor ieder kind (bijvoorbeeld door geboorteakte)
    • Fiscaal attest per (naschoolse) opvang

 

De behandeling van de aanvraag neemt 3 tot 6 maanden in beslag. Zodra deze is behandeld, krijg je een antwoord via e-mail (of de post als we geen e-mailadres hebben):

  • De aanvraag is goedgekeurd: je hoeft niets te doen. De tegemoetkoming in de kosten voor de kinderopvang zal worden overgemaakt op jouw rekeningnummer.
  • De aanvraag is onvolledig: je wordt verzocht de ontbrekende of onduidelijke bestanden aan ons op te sturen via e-mail of de post. 
  • De aanvraag is afgewezen: je ontvangt geen tegemoetkoming in de kosten voor de kinderopvang omdat je hierop geen recht hebt. 

 

Veelgestelde vragen 

Wat is het fiscaal attest van de opvang?

Je ontvangt van het kinderdagverblijf en/of de opvang elk jaar een attest. Voor de aanvraag van deze bijdrage moeten daar de volgende gegevens op staan:

  • De gegevens van de opvang
  • De erkenning van Kind & Gezin, ONE, of de Duitstalige gemeenschap
  • De gegevens van de ouders
  • De naam van het kind
  • Het aantal opvangdagen

Het fiscaal attest ontvang je elk jaar van het kinderdagverblijf en/of de opvanginstelling. Als je dit niet ontvangt, moet je daarom vragen.

 

Ik woon in Nederland, Frankrijk of Duitsland en mijn kinderen gaan daar naar de opvang

Als je in de Belgische sector werkt (PC 132) maar in Nederland, Frankrijk of Duitsland woont en je kinderen daar naar een kinderdagverblijf en/of opvang gaan, heb je ook recht op de bijdrage in de kosten voor kinderopvang.

Hiervoor heb je volgende documenten nodig:

  • Nederland: een contract met de opvang
  • Frankrijk: het “attestation annuelle fiscale CAF” 
  • Voor zowel Nederland als Frankrijk: een door de opvang getekende en/of afgestempelde verklaring (“verklaring op eer”) met het aantal opvangdagen. 
  • Duitsland ………

De aanvraag wordt verder op dezelfde manier behandeld.

 

Tot wanneer kan ik de bijdrage aanvragen?

Je kan in 2024 de aanvraag doen voor de bijdrage die betrekking heeft op 2023.

Bij toekomstige aanvragen, kunnen deze ingediend worden tot maximaal 3 jaar na het jaar waarvoor de bijdrage wordt aangevraagd. Voor een vergoeding voor de kinderopvang in 2023, kan je dus nog tot 31 december 2026 een aanvraag indienen. Wij raden wel aan om de aanvraag zo snel mogelijk te doen na ontvangst van de bewijsstukken.

 

Ik ben arbeidsongeschikt geworden, heeft dit consequenties op mijn recht op tegemoetkoming voor de kinderopvang?

Neen, arbeidsongeschiktheidsdagen worden gelijkgesteld met gewerkte dagen. Als je in een kwartaal geen enkele dag kon werken door arbeidsongeschiktheid, behoud je toch het recht op de bijdrage voor dat kwartaal.

 

Ik heb in het eerste kwartaal gewerkt in PC 132 en het 2e, 3e en 4e kwartaal in een ander PC (zoals bij voorbeeld PC 144 of 145 of 124), moet ik iets wijzigen in mijn aanvraag?

Je hebt geen recht op een toelage. De vereiste is dat je ten minste 12 maanden in de sector (PC 132) werkt.

Werkte je daarvoor wel in de sector (PC 132) en kan je 12 maanden anciënniteit bewijzen, dan heb je recht op de bijdrage voor de periode dat je in dat jaar in de sector werkte.

 

Hoe weten jullie hoeveel effectieve werkdagen een (eventueel) rechthebbende heeft?

Wij ontvangen deze informatie rechtstreeks van de overheid. Zij weten via jouw werkgever hoeveel dagen je werkte, net zoals het aantal arbeidsongeschiktheids- en vakantiedagen.

 

Mijn aanvraag is goedgekeurd, maar ik ben nog niet betaald, hoe kan dit?

De betalingen worden twee maal per jaar gedaan.

 

Mijn gegevens zijn gewijzigd, waar kan ik dit aangeven?

Iedere wijziging zoals adres of rekeningnummer, kan je per mail naar info@fonds132.be doorgeven. Wij verzoeken je dit zo spoedig mogelijk te doen om fouten in de aanvraag of betaling te voorkomen. Houdt hiervoor wel je dossiernummer en uw persoonlijke gegevens bij de hand.

 

Ik heb geen of slechts beperkt toegang tot een computer of tot het internet, kan ik de aanvraag ook op een andere manier indienen?

Via de website kan je het formulier downloaden en afprinten, om het via de post of per e-mail in te dienen.

 

Contact

OTLTW - Waarborg en Sociaal Fonds voor de Ondernemingen van Technische Land- en Tuinbouwwerken
Anspachlaan 111 B13
1000 Brussel
Ondernemingsnummer: 0446.585.228
Tel.: 02 274 22 08